Ces Urol 2013, 17(4):263-272 | DOI: 10.48095/cccu2013037
Cíl:
Moderní zdravotnictví interaktivně zapojuje pacienta do léčebného procesu. Se zaváděním nových medicínských a oąetřovatelských postupů je nutné věnovat dostatek času edukaci pacientů. Dobře zvládnutý edukační proces je přínosem pro pacienta i oąetřující personál a můľe sníľit moľné komplikace zdravotní péče. Cílem práce je zhodnocení vlivu metody edukace na incidenci komplikací čisté intermitentní katetrizace (ČIK) u pacientů po spinálním poranění.
Metodika:
Provedli jsme prospektivní randomizovanou studii. Soubor tvořilo 53 pacientů s neurogenní dysfunkcí močení po spinálním traumatu, u kterých bylo indikované vyprazdňování moči technikou čisté intermitentní katetrizace. Po randomizaci jsme pacienty eduko-vali v ČIK. V první skupině byla provedena edukace s pouľitím vytvořeného obrazového materiálu, ve druhé skupině standardní metodou - verbálně. Ve studii jsme sledovali dobu do výskytu první močové infekce, dobu do výskytu asymptomatické bakteriurie, celkovou dobu trvání močové infekce ve studii a výskyt poranění uretry Pacientům jsme během studie v pravidelných týdenních intervalech prováděli kultivační vyąetření moči a pacienti si vedli mikční deník.
Výsledky:
Ve skupině pacientů s obrazovou edukací byla signifikantně deląí doba do první epizody močové infekce, neľ u pacientů s verbální edukací (p < 0,000). Při vyhodnocení doby do výskytu asymptomatické bakteriurie a době trvání močové infekce ve studii jsme statisticky signifikantní rozdíl mezi oběma skupinami neprokázali. Zaznamenali jsme jedno poranění uretry u skupiny pacientů s obrazovou edukací.
Závěr:
Ve studii jsme prokázali, ľe obrazová edukace intermitentní katetrizace vede na 5% hladině významnosti ke statisticky signifikantnímu prodlouľení doby do vzniku první močové infekce. Při porovnání ostatních sledovaných parametrů jsme neprokázali statisticky signifikantní rozdíl v době, kdy dochází k výskytu asymptomatické bakteriurie a době trvání močové infekce.
Vloľeno: 8. srpen 2013; Přijato: 26. září 2013; Zveřejněno: 1. září 2013
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...